Panewki
( ilość produktów: 716 )Panewki silnika to cienkie, półokrągłe elementy metalowe, które pełnią rolę łożysk ślizgowych w silniku spalinowym. Umieszczone są pomiędzy wałem korbowym a blokiem silnika (panewki główne) oraz między korbowodami a czopami wału (panewki korbowodowe).
Ich zadaniem jest:
- zmniejszenie tarcia pomiędzy ruchomymi częściami silnika,
- ochrona wału korbowego przed bezpośrednim kontaktem z innymi elementami,
- zapewnienie płynnej i bezawaryjnej pracy jednostki napędowej.
Panewki pracują w warstwie oleju silnikowego, a ich zużycie może prowadzić do spadku ciśnienia oleju, hałasu i poważnych uszkodzeń silnika.
Jak działają panewki i dlaczego są tak istotne?
Podczas każdego obrotu wału, panewki muszą wytrzymać ogromne siły generowane w trakcie spalania mieszanki. Zadaniem panewek jest zapewnienie odpowiedniego luzu roboczego między czopami wału korbowego a współpracującymi z nimi częściami, przy jednoczesnym utrzymaniu cienkiej warstwy oleju silnikowego, która umożliwia płynny ruch elementów bez kontaktu metalu z metalem. W nowoczesnych silnikach – zarówno benzynowych, jak i silnikach wysokoprężnych – panewki poddawane są szczególnie dużym obciążeniom przy niskich obrotach, na biegu jałowym oraz tuż po odpaleniu silnika, kiedy lepkość oleju jest najniższa. Ich jakość i precyzyjny montaż są niezbędne dla zachowania odpowiedniego ciśnienia oleju i uniknięcia niedostatecznego smarowania.
Rodzaje panewek i ich zastosowanie
W zależności od lokalizacji i funkcji wyróżnia się panewki korbowodowe i panewki główne. Te pierwsze pracują bezpośrednio na podstawie korbowodu, drugie natomiast stabilizują cały wał korbowy względem kadłuba silnika. W doborze panewek istotne są takie parametry jak typ panewek, grubość, długość, warstwa nośna i powłoka ślizgowa. W ofercie dostępne są m.in. panewki dwuskładnikowe, które łączą stalową bazę z warstwą antyścieralną (np. aluminium z dodatkiem cyny) – idealne do silników o wyższej mocy i większym stopniu doładowania.
Objawy zużycia i zagrożenia
Uszkodzone panewki mogą powodować poważne problemy eksploatacyjne. Do typowych objawów należą: metaliczne stukanie z okolic dołu silnika, spadek ciśnienia oleju, niestabilne obroty oraz opiłki metalu w filtrze. W skrajnych przypadkach dochodzi do zjawiska znanego jako obrócona panewka, które skutkuje całkowitym przerwaniem filmu olejowego i zatarciem współpracujących powierzchni. Uszkodzenia mogą obejmować także czop wału i prowadzić do konieczności wymiany silnika. Częstą przyczyną problemów jest niskie ciśnienie oleju, niskiej jakości olej, niedostateczne smarowanie oraz zaniedbanie okresowej wymiany oleju silnikowego i filtra.
Koszt wymiany panewek i alternatywy
Wielu kierowców zastanawia się, ile kosztuje wymiana panewek – i nie bez powodu. Choć same panewki są relatywnie niedrogie, to koszt wymiany panewek może być wysoki ze względu na czasochłonność demontażu całego dołu silnika i konieczność dostępu do wału korbowego. Dlatego wymiany panewek wykonuje się zazwyczaj przy okazji remontu kapitalnego silnika lub w przypadku uszkodzenia wału. W niektórych sytuacjach możliwa jest regeneracja powierzchni współpracujących, ale tylko wtedy, gdy czop wału nie uległ trwałemu zarysowaniu ani przesunięciu wału korbowego w blok silnika.
Jak dobrać odpowiednie panewki do swojego pojazdu?
Dobór odpowiednich panewek zależy od modelu samochodu, jednostki napędowej, rocznika oraz rodzaju modyfikacji, jakim poddano silnik. Ważne są nie tylko dane katalogowe, ale również stan techniczny wału i korbowodów. W sklepie HP‑SC znajdziesz szeroki wybór panewek dostosowanych do twojego pojazdu, z dokładnie opisanymi parametrami – od średnic, przez warstwy ochronne, aż po zastosowanie w określonych warunkach pracy. Jeśli nie jesteś pewien, jaki typ wybrać – skontaktuj się z naszym doradcą technicznym.
Zadbaj o bezpieczeństwo i trwałość silnika
Panewki silnika to niewielkie, ale niezwykle istotne elementy układu korbowo-tłokowego. Ich awaria może prowadzić do ich uszkodzenia, utraty smarowania i nieodwracalnych uszkodzeń innych elementów silnika. Dlatego warto postawić na wysokiej jakości komponenty, odpowiednią eksploatację i regularną wymianę oleju silnikowego. Dzięki temu zachowasz sprawność i niezawodność jednostki napędowej przez długi czas, nawet w przypadku intensywnej eksploatacji. Pamiętaj: lepiej zapobiegać niż ulec awarii – a panewki są tego najlepszym przykładem.

NE EUROPE Panewki korbowodowe OPEL 1.3CDTI STD 181035001000

NE EUROPE Panewki korbowodowe MITSUBISHI 2.0/2.3/2.5 STD (komplet) 181088000900

KOLBENSCHMIDT PANEWKI KORBOWODOWE DB 1.8CDI/2.2CDI STD KOMPLET

OE FIAT Półpanewka Korbowodu 500086847 do Fiat Ducato 3.0 JTD (2006-)

OE RENAULT PANEWKA OPOROWA WAŁU KORBOWEGO 122802491R (1SZT.) (STD) DACIA DOKKER 0.9/0.9 LPG/1.2

OE MAZDA PANWEKI KORBOWODOWE MAZDA CX-5 2,2 15- Szlif 0,25

OE OPEL PANEWKI KORBOWODOWE 93743374 KOMPLET STD 2.0D (CHEVROLET CAPTIVA, CRUZE, LACETTI, EPICA) ORYGINAŁ

OE FORD PANEWKA WAŁU KORBOWEGO 2213883 FORD TRANSIT 2.0D 14-
