Zawory EGR, kolektory
( ilość produktów: 1264 )Zawory EGR i Kolektory – Klucz do Sprawnego Silnika i Czystych Spalin
Witamy w kategorii Zawory EGR i kolektory w sklepie hp-sc.pl. To tutaj znajdziesz kluczowe komponenty odpowiedzialne za prawidłową pracę układu recyrkulacji spalin oraz za doprowadzanie powietrza i odprowadzanie gazów wydechowych z Twojego silnika. Sprawny zawór EGR, a także szczelne kolektory ssący i wydechowy, to podstawa nie tylko dla osiągnięcia optymalnej mocy i kultury pracy jednostki napędowej, ale również dla spełnienia rygorystycznych norm emisji spalin. Zaniedbanie tych elementów może prowadzić do kosztownych awarii i problemów podczas przeglądów technicznych.
W naszym asortymencie oferujemy szeroki wybór wysokiej jakości części zamiennych, od zaworów EGR i chłodnic spalin, po kolektory i niezbędne uszczelki. Dbamy o to, aby każdy produkt spełniał najwyższe standardy, gwarantując niezawodność i długą żywotność.
Czym jest zawór EGR i dlaczego jest tak ważny?
Zawór EGR (z ang. Exhaust Gas Recirculation) to element układu, którego głównym zadaniem jest recyrkulacja części gazów spalinowych z powrotem do komory spalania. Po co to robi? Wprowadzenie spalin do mieszanki paliwowo-powietrznej obniża temperaturę spalania. To z kolei prowadzi do znacznego ograniczenia emisji szkodliwych tlenków azotu (NOx), które powstają właśnie w wysokich temperaturach. Działanie zaworu EGR jest więc kluczowe dla ekologii i spełniania norm EURO.
Współczesne zawory EGR są precyzyjnie sterowane przez komputer silnika (ECU), który decyduje, kiedy i w jakim stopniu zawór ma się otworzyć. Najczęściej dzieje się to przy częściowym obciążeniu silnika. Niesprawny, zablokowany w pozycji otwartej lub zamkniętej zawór EGR, może powodować szereg problemów z pracą silnika.
Kolektory – Ssący i Wydechowy. Rola i Znaczenie
Kolektory to fundamentalne elementy osprzętu silnika, które pełnią funkcję "dróg transportowych" dla gazów. Ich szczelność i drożność są absolutnie krytyczne dla wydajności jednostki napędowej.
Kolektor Ssący (Dolotowy)
Jego zadaniem jest równomierne rozprowadzenie powietrza (lub mieszanki paliwowo-powietrznej w starszych konstrukcjach) do poszczególnych cylindrów. W nowoczesnych silnikach, zwłaszcza diesla, kolektory ssące często wyposażone są w klapy wirowe (swirl flaps), które poprzez zmianę geometrii kanałów dolotowych optymalizują proces spalania przy różnych prędkościach obrotowych. Niestety, z czasem w kolektorze gromadzi się nagar (mieszanina sadzy z olejem), który może blokować klapy wirowe lub ograniczać przepływ powietrza, prowadząc do spadku mocy.
Kolektor Wydechowy
Pełni odwrotną funkcję – zbiera gorące gazy spalinowe ze wszystkich cylindrów i kieruje je do dalszej części układu wydechowego (do katalizatora, filtra DPF i tłumików). Wykonany jest zazwyczaj z wytrzymałego żeliwa, odpornego na ekstremalne temperatury. Najczęstsze problemy z kolektorem wydechowym to jego pęknięcia (spowodowane szokiem termicznym) oraz nieszczelności na uszczelkach łączących go z głowicą silnika.
Najczęstsze Objawy Awarii w Układzie EGR i Kolektorów
Twój samochód wysyła sygnały, gdy coś jest nie tak. W przypadku problemów z zaworem EGR lub kolektorami, najczęściej można zaobserwować następujące symptomy:
- Zapalona kontrolka "check engine" – to pierwszy i najbardziej oczywisty sygnał, że komputer zarejestrował błąd w jednym z układów.
- Spadek mocy i elastyczności silnika – odczuwalny brak "siły", zwłaszcza podczas przyspieszania.
- Nierówna praca na biegu jałowym – szarpanie, falowanie obrotów, a nawet gaśnięcie silnika.
- Zwiększone zadymienie z rury wydechowej – szczególnie czarny dym w silnikach Diesla.
- Wyższe zużycie paliwa – silnik pracuje nieefektywnie, przez co potrzebuje więcej paliwa.
- Problemy z uruchomieniem silnika – zarówno na zimno, jak i na ciepło.
- Słyszalne świsty lub syczenie z komory silnika – często wskazują na nieszczelność kolektora ssącego.
- Głośniejsza praca układu wydechowego i zapach spalin w kabinie – typowy objaw pękniętego kolektora wydechowego lub uszkodzonej uszczelki.
Pytania i Odpowiedzi (FAQ) – Wszystko o EGR i Kolektorach
Zebraliśmy najczęściej zadawane pytania, aby rozwiać Twoje wątpliwości dotyczące tej kategorii części.
Czy czyszczenie zaworu EGR jest skuteczne?
Tak, w wielu przypadkach profesjonalne czyszczenie zaworu EGR z nagromadzonych osadów węglowych (nagaru) może przywrócić jego pełną sprawność. Jest to opłacalne rozwiązanie, szczególnie gdy problemem jest jedynie mechaniczne blokowanie się zaworu. Jeśli jednak uszkodzeniu uległa część elektryczna (silniczek, czujnik położenia) lub membrana w zaworze pneumatycznym, czyszczenie nie pomoże i konieczna jest wymiana elementu na nowy.
Co to są klapy wirowe w kolektorze ssącym i czy można je usunąć?
Klapy wirowe to ruchome przepustnice w kanałach kolektora ssącego, które regulują przepływ powietrza, aby zoptymalizować jego zawirowanie w cylindrze. Poprawia to efektywność spalania. Niestety, z czasem pokrywają się nagarem, co prowadzi do ich blokowania, a w skrajnych przypadkach urwana klapka może wpaść do silnika, powodując jego zniszczenie. Choć istnieją warsztaty oferujące usuwanie klap, jest to ingerencja w konstrukcję silnika, która może negatywnie wpłynąć na kulturę pracy i emisję spalin. Zalecamy wymianę kolektora na nowy lub jego profesjonalną regenerację.
Czym grozi jazda z uszkodzonym zaworem EGR?
Ignorowanie problemu z EGR prowadzi do poważniejszych konsekwencji. Stale otwarty zawór powoduje ciągłe "dławienie" silnika spalinami, co skutkuje drastycznym spadkiem mocy i gromadzeniem się sadzy, która może szybko zapchać filtr cząstek stałych (DPF/FAP) oraz katalizator. Z kolei stale zamknięty zawór EGR powoduje wzrost temperatury spalania, co zwiększa emisję toksycznych NOx i może prowadzić do szybszego zużycia elementów silnika, a w niektórych przypadkach nawet do uszkodzenia tłoków lub głowicy.
Jak dobrać właściwy zawór EGR lub kolektor do mojego auta?
Najpewniejszą metodą jest weryfikacja części po numerze VIN pojazdu. Gwarantuje to 100% zgodność. Możesz również skorzystać z naszej wyszukiwarki, podając markę, model, rok produkcji i wersję silnikową swojego samochodu. Zawsze warto również porównać numer OE (numer oryginalnej części) z numerem widniejącym na elemencie, który chcesz wymienić. W razie wątpliwości, nasz zespół chętnie pomoże w doborze odpowiedniego produktu.
Wybierz sprawdzone części w hp-sc.pl
Układ recyrkulacji spalin i kolektory to system naczyń połączonych. Awaria jednego elementu często wpływa na pozostałe. Dlatego w hp-sc.pl stawiamy na kompleksową ofertę. Znajdziesz u nas nie tylko kompletne zawory EGR renomowanych producentów, ale także chłodnice EGR (chłodnice spalin), uszczelki kolektora ssącego i wydechowego, czujniki ciśnienia oraz całe kolektory. Wybierając części z naszego sklepu, inwestujesz w spokój, bezpieczeństwo i pewność, że Twój samochód będzie działał sprawnie i ekologicznie przez długi czas.
Zapraszamy do zapoznania się z naszą szczegółową ofertą. Zapewnij swojemu silnikowi "czysty oddech" i pełną moc dzięki niezawodnym komponentom z hp-sc.pl!

MAXGEAR CHŁODNICA ZAWORU EGR 27-4128 RANGE ROVER SPORT 3.6D

OE RENAULT ZAWÓR EGR Z CHŁODNICĄ 9678257280 FORD 2,0TDCI 06-/ CITROEN/ PEUGEOT/ VOLVO

BUGIAD KOLEKTRO WYDECHOWY VW 1,2TSI CADDY/GOLF VI/POLO/ROOMSTER/FABIA II (OBUDOWA TURBO)

PIERBURG 7.03435.05.0 Elektryczny Zawór EGR RENAULT 1,5DCI 08- (Recyrkulacji spalin)

PROTTEGO EXCHANGE Kolektor wydechowy 146102J PSA/Opel Silnik EP6DT/EP6CDT/EP6FDT

PIERBURG 7.24809.29.0 Zawór EGR OPEL SAAB 2,0/2,2 DTI 16V (Recyrkulacji spalin)

PIERBURG 7.04589.06.0 Zawór EGR FIAT TIPO/DOBLO/MITO/500L/X 1,3M-JET OPEL 1,3CDTI (Moduł)

OE RENAULT KOLEKTOR WYDECHOWY 9814266380 PSA/OPEL MOT. EP6DT/EP6CDT/EP6FDT




















