Katalizatory, filtry DPF/FAP
( ilość produktów: 1262 )Katalizatory i Filtry DPF/FAP - Czysta Emisja i Pełna Moc Twojego Auta
Układ wydechowy w nowoczesnym pojeździe to znacznie więcej niż tylko system rur i tłumików. To zaawansowany technologicznie zespół komponentów, którego sercem są katalizatory oraz filtry cząstek stałych DPF/FAP. Ich głównym zadaniem jest drastyczne ograniczenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery, co jest wymogiem restrykcyjnych norm emisji spalin (takich jak Euro 5 czy Euro 6). W tej kategorii w sklepie hp-sc.pl znajdziesz szeroki wybór wysokiej jakości katalizatorów i filtrów DPF/FAP, które zapewnią Twojemu samochodowi zgodność z przepisami, optymalną pracę silnika i dbałość o środowisko naturalne.
Sprawny układ oczyszczania spalin to nie tylko kwestia ekologii, ale również warunek bezproblemowej eksploatacji pojazdu. Uszkodzony lub zapchany katalizator czy filtr DPF może prowadzić do poważnych i kosztownych awarii, w tym uszkodzenia turbosprężarki czy nawet samego silnika.
Katalizatory Samochodowe – Niezbędny Strażnik Czystości Spalin
Reaktor katalityczny, potocznie nazywany katalizatorem, to kluczowy element układu wydechowego zarówno w samochodach z silnikiem benzynowym, jak i Diesla. Jego zadaniem jest przekształcanie toksycznych składników spalin w substancje znacznie mniej szkodliwe dla zdrowia i środowiska.
Jak działa katalizator?
Wewnątrz metalowej obudowy katalizatora znajduje się ceramiczny lub metalowy wkład o strukturze plastra miodu. Jest on pokryty cienką warstwą metali szlachetnych, takich jak platyna, pallad i rod. Gdy gorące spaliny przepływają przez wkład, dochodzi do reakcji katalitycznej, w której:
- Tlenek węgla (CO) jest utleniany do dwutlenku węgla (CO2).
- Węglowodory (HC) są przekształcane w dwutlenek węgla i wodę (H2O).
- Tlenki azotu (NOx) są redukowane do nieszkodliwego azotu (N2).
Dzięki temu procesowi, gazy opuszczające rurę wydechową są znacznie czystsze i bezpieczniejsze.
Najczęstsze objawy uszkodzenia lub zużycia katalizatora
Awaria katalizatora daje szereg charakterystycznych sygnałów, których nie należy ignorować. Zwróć uwagę na:
- Zapaloną kontrolkę "check engine" – często pierwszy sygnał problemu, związany z błędami odczytów sondy lambda za katalizatorem.
- Wyraźny spadek mocy silnika – zapchany lub uszkodzony wkład katalityczny blokuje przepływ spalin, "dławiąc" silnik.
- Zwiększone zużycie paliwa – silnik musi pracować ciężej, aby pokonać opór w układzie wydechowym.
- Charakterystyczny, metaliczny hałas lub grzechotanie dochodzące spod samochodu, świadczące o uszkodzeniu i oberwaniu się wkładu.
- Problemy z uruchomieniem silnika lub jego gaśnięcie na wolnych obrotach.
- Zapach siarki lub "zgniłych jaj" z rury wydechowej, wskazujący na nieprawidłowe procesy chemiczne.
Filtry Cząstek Stałych DPF i FAP – Koniec z Czarnym Dymem
Filtry cząstek stałych to standard w nowoczesnych samochodach z silnikiem Diesla. Ich zadaniem jest wychwytywanie i neutralizowanie cząstek sadzy – głównego składnika czarnego dymu, który jest silnie rakotwórczy. Dzięki nim współczesne diesle mogą spełniać surowe normy ekologiczne.
Czym różni się filtr DPF od FAP?
Choć cel ich działania jest ten sam, technologia jest nieco inna:
- Filtr DPF (Diesel Particulate Filter) – tzw. filtr "suchy". Do wypalenia zgromadzonej sadzy (proces regeneracji) wymaga osiągnięcia bardzo wysokiej temperatury (ok. 550-650°C), co zwykle dzieje się podczas dłuższej jazdy na trasie lub jest inicjowane przez sterownik silnika.
- Filtr FAP (Filtre à Particules) – tzw. filtr "mokry", stosowany głównie przez koncern PSA (Peugeot, Citroën). Wykorzystuje specjalny płyn katalityczny (np. Eolys), który jest automatycznie dodawany do paliwa. Obniża on temperaturę zapłonu sadzy do ok. 450°C, co ułatwia regenerację filtra, nawet podczas jazdy miejskiej.
Objawy zapchanego filtra DPF/FAP
Problem z filtrem cząstek stałych jest jednym z najczęstszych zmartwień właścicieli diesli. Typowe symptomy to:
- Świecąca się kontrolka filtra DPF na desce rozdzielczej.
- Przejście silnika w tryb awaryjny, co wiąże się z drastycznym ograniczeniem mocy.
- Zauważalny spadek osiągów i gorsza reakcja na gaz.
- Wzrost poziomu oleju silnikowego – jest to bardzo niebezpieczny objaw, świadczący o tym, że niespalone paliwo, używane do prób regeneracji, przedostaje się do miski olejowej.
- Zwiększone dymienie, gdy filtr traci swoją skuteczność lub jest w trakcie nieudanej regeneracji.
- Częste i nieefektywne próby wypalania sadzy, zauważalne po podwyższonych obrotach i chwilowym wzroście spalania.
Najczęściej Zadawane Pytania (FAQ)
Jak dbać o katalizator i filtr DPF, aby służyły jak najdłużej?
Kluczem jest prawidłowa eksploatacja. Unikaj gwałtownego ruszania na zimnym silniku. Dbaj o jego ogólną kondycję – sprawny układ wtryskowy i zapłonowy to podstawa. W przypadku diesli z DPF, regularnie pokonuj dłuższe trasy (np. 30-40 minut jazdy ze stałą, wyższą prędkością), aby umożliwić automatyczną regenerację filtra. Stosuj oleje silnikowe typu "low SAPS" dedykowane do aut z filtrami cząstek stałych.
Kiedy wymiana, a kiedy regeneracja lub czyszczenie?
W przypadku katalizatora, jeśli doszło do uszkodzenia mechanicznego (pęknięcie, stopienie wkładu), jedynym rozwiązaniem jest wymiana katalizatora. W przypadku filtrów DPF/FAP, jeśli są one jedynie zapchane sadzą i popiołem, skuteczną i tańszą alternatywą dla wymiany może być profesjonalna regeneracja (czyszczenie hydrodynamiczne lub wypalanie w piecu). Wymiana jest konieczna, gdy filtr jest uszkodzony mechanicznie lub jego struktura jest trwale zablokowana.
Czym grozi usunięcie filtra DPF lub katalizatora?
Jest to działanie nielegalne i nieopłacalne. Grozi za to wysoki mandat, utrata dowodu rejestracyjnego oraz problemy podczas obowiązkowego badania technicznego. Co więcej, usunięcie tych elementów może negatywnie wpłynąć na pracę silnika, prowadząc do szybszego zużycia turbosprężarki i innych podzespołów. Samochód staje się również trucicielem środowiska.
Jaki katalizator lub filtr DPF wybrać?
Najlepszym wyborem jest zawsze część dedykowana do konkretnego modelu, wersji silnikowej i rocznika pojazdu. Gwarantuje to idealne dopasowanie i zgodność z normą emisji spalin przewidzianą przez producenta. Katalizatory uniwersalne mogą być tańszą alternatywą, ale często wymagają modyfikacji układu wydechowego i nie zawsze zapewniają wymaganą skuteczność.
Jak wybrać odpowiednią część w hp-sc.pl?
W naszym sklepie stawiamy na jakość i precyzję. Aby znaleźć idealny katalizator lub filtr DPF/FAP do swojego auta, skorzystaj z naszej intuicyjnej wyszukiwarki. Wybierz markę, model i wersję silnikową, a system pokaże Ci kompatybilne produkty. Zawsze warto porównać numer części oryginalnej (OEM) z numerem podanym w opisie produktu. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, nasz zespół ekspertów jest do Twojej dyspozycji, aby pomóc Ci dokonać właściwego wyboru.
Zainwestuj w sprawny układ oczyszczania spalin. Wybierz sprawdzone rozwiązania z oferty hp-sc.pl i ciesz się pełną mocą swojego samochodu, jeżdżąc zgodnie z prawem i z troską o czyste powietrze.

MAXGEAR Katalizator Uniwersalny Ceramiczny Okrągły 27-6195 do 3000ccm E2 55 Euro 2

MAXGEAR FILTR CZĄSTEK STAŁYCH DPF TOYOTA AVENSIS / COROLLA 2.0/2.2D 05- EURO5 27-6027

MAXGEAR FILTR CZĄSTEK STAŁYCH DPF MAZDA 6 MZR-CD 07- (RF7J/R2AA) EURO4 27-6029

MAXGEAR FILTR CZĄSTEK STAŁYCH DPF NISSAN NAVARA 2.5DCI 06- EURO4 27-6030

MAXGEAR FILTR CZĄSTEK STAŁYCH DPF + KATALIZATOR OPEL ZAFIRA B 1.9CDTI 05- EURO4 27-6043

MAXGEAR FILTR CZĄSTEK STAŁYCH DPF RENAULT MASTER / OPEL MOVANO / NISSAN NV400 2.3DCI 14- EURO5 27-6150

MAXGEAR FILTR CZĄSTEK STAŁYCH DPF CITROEN JUMPER / PEUGEOT BOXER 2.0BLUEHDI 16- EURO5 27-6153

MAXGEAR KATALIZATOR FORD FOCUS / MONDEO 2.0TDCI EURO4 27-6186

MAXGEAR KATALIZATOR UNIWERSALNY 27-6196 Ceramiczny Ovalny Do 3000ccm E2 60mm EURO2

MAXGEAR FILTR CZĄSTEK STAŁYCH 27-6204 Citroen C4/DS5 (09-) 2.0 HDi EURO5

MAXGEAR FILTR CZĄSTEK STAŁYCH 27-6208 DB W204/W212 (08-) 2.1D EURO5

MAXGEAR FILTR CZĄSTEK STAŁYCH 27-6212 Renault Master (14-)/NV400/Movano 2.3 dCi EURO5

MAXGEAR FILTR CZĄSTEK STAŁYCH 27-6214 VW Polo/Fabia/Roomster/Ibiza (05-) 1.4 TDI EURO4

MAXGEAR FILTR CZĄSTEK STAŁYCH 27-6218 VW Octavia/Passat (04-) 1.6 TDI/2.0 TDI EURO5

MAXGEAR FILTR CZĄSTEK STAŁYCH DPF 27-6225 Citroen Jumpy/Expert (11-) 1.6 HDi EURO5

MAXGEAR FILTR CZĄSTEK STAŁYCH DPF 27-6228 Fiat 500/Grande Punto 1.3 JTD EURO5

















